Mirel CUREA
„Teoria
DATORIILOR ODIOASE”
în
apărarea cetăţenilor europeni
îndatoraţi
fără voia lor
- 12
iulie 2015 -
Nota MarYan :
Revenim
la „eterna” temă a Greciei, cu a sa „DATORIE
ODIOASĂ” (pe care am mai expus-o într-un articol anterior), care, din acest material, se observă ca fiind nu
doar o „teorie a conspiraţiei”, ci un
concept de drept internaţional, folosit după al doilea răzblo mondial,
culmea, pentru a uşura situaţia... GERMANIEI
!
Este
uimitor cum funcţionează Viaţa, şi cum, acum, lucrurile se întorc într-un punct
asemănător, însă cu protagoniştii
situaţi în poziţii inverse, la masa negocierilor... şi, cum, iată,
atitudinea este iarăşi opusă celei de acum vreo 70 de ani, când atunci „s-a
putut” !...
Acum,
când informaţia „curge” tot mai fluid şi „abundent”, oamenii nu mai pot fi
manipulaţi atât de uşor, începând să-şi pună întrebări tot mai incomode, care
duc direct către „miezul problemelor”.
Şi,
inclusiv prin acest articol, întrebările
devin tot mai insistente, cerând răspunsuri
pe măsură :
Alexander
NAHUM SACK, profesor universitar specializat în drept financiar internațional
la Universitatea din Saint Petersburg, până la victoria Revoluției
Bolșevice și,
apoi, la mari universități
din Europa și
SUA, a elaborat și
publicat în 1927 „Teoria datoriilor
odioase”, devenită la scurt timp concept de drept internațional.
- deși
creditorul era conștient de primele două, a
acordat totuși împrumutul.
Doctrina a fost folosită ca instrument economic şi politic de mai multe ori în istorie, cel mai notoriu caz fiind cel al GERMANIEI, după Al Doilea Război Mondial.
Această teorie spune că o datorie națională,
făcută de un guvern în scopuri contrare sau cu ignorarea intereselor națiunii în
sine și a cetățenilor săi, și fără acordul cetăţenilor, nu
trebuie să fie executorie.
Caracteristicile datoriilor de
acest fel sunt trei :
- guvernul
primește un împrumut fără aprobarea cetățenilor,
- împrumutul nu este făcut în beneficiul real
al cetățenilor și, a treia,
Doctrina a fost folosită ca instrument economic şi politic de mai multe ori în istorie, cel mai notoriu caz fiind cel al GERMANIEI, după Al Doilea Război Mondial.
Potrivit Acordului de la Londra din 1953, Statele Unite, Marea Britanie și Franța, însoțite de o listă interminabilă de state ale lumii, printre care și GRECIA, Italia și Spania, au
decis să reducă cu 62% datoriile Republicii Federale a GERMANIEI,
acumulate atât în perioada interbelică, cât și după război,
până la data încheierii Tratatului.
Ritmul restituirii debitelor rămase a fost
stabilit în funcție de plafonul de 3% din
exporturile RFG.
Principalul argument în baza căruia RFG a
beneficiat de această uriașă clemență internațională a fost exact această
doctrină a „datoriilor odioase”.
Doar astfel RFG a putut să se refacă, iar Germania de astăzi să fie la nivelul
economic la care este.
Următorii
europeni care au realizat problema „datoriei odioase” au fost ISLANDEZII.
În 2010
au votat împotriva returnării datoriei,
au rupt relațiile cu FMI, au naționalizat băncile, au inculpat bancheri şi responsabili
guvernamentali, s-au îndreptat în civil
asupra vinovaților, au modificat
legislația și Constituția,
în sensul în care, pe viitor, țara să nu mai poate fi angajată în datorii fără acordul cetățenilor.
La vremea aceea, ca și acum pe
greci, presa europeană îi ridiculiza pe
islandezi şi îi numea „sinucigaşi”.
Mai nou, sunt binemerci ! În Martie 2015 au anunțat UE să nu mai conteze pe ei, nu-i mai interesează aderarea...
Astăzi, problema acestui tip de datorie este
pusă din ce în ce mai apăsat. Pentru Portugalia și Irlanda, nu
doar pentru Grecia, primele victime ale crizei datoriilor, urmare a izbucnirii
crizei financiare în 2007, se pune din ce în ce mai preganant problema că banii datorați de populație nu au făcut altceva, grosul lor, decât
să salveze băncile private.
Le-a devenit, astfel, clar conținutul cel puțin imoral deocamdată, în lipsa altor probe, al Acordurilor încheiate.
În Grecia, Comisia Parlamentară pentru Adevăr privind Datoria Publică,
în concluziile unui raport preliminar, afirmă ferm că o mare parte a datoriei publice a
țării a fost constituită ilegal și
ilegitim.
Fondurile
au fost astfel manipulate, încât doar un procent de 8% a putut fi destinat cheltuielilor guvernamentale curente.
Restul a ajuns imediat, sub o formă sau
alta, înapoi la creditori.
Mai mult, începe să iasă la iveală și faptul că Acordurile au fost trecute prin Parlamentul
elen cu încălcări ale Constituției Greciei.
Drept pentru care, într-o măsură mai mică
sau mai mare, de la țară la țară, datoriile cu caracter „odios” au trecut din teoria
profesorului Sack în practica extinsă.
Poate este timpul ca această practică să
înceapă să fie privită nu doar prin prisma dreptului internațional, ori a
deciziei și
răspunderii politice, dar și prin cea a
dreptului penal intern al țărilor victimă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu