Cristian UNTEANU
GREXIT
:
„Ideologia rupturii,
ameninţare
majoră pentru EUROPA”
- 28
iunie 2015 -
Nota MarYan :
După
cum am mai precizat cu ocazia postării pe blog, de acum vreo săptămână, a articolului anterior al acestui redactor de la „Adevărul”, deşi nu rezonez cu opiniile fundamentale ale acestui
Cristian Unteanu şi cu „insinuările”
sale legate de motivaţiile fundamentale
ale acţiunilor grecilor de la Syriza (dimpotrivă, consider că acesta MANIPULEAZĂ Opinia cititorilor în mod PREMEDITAT, părând că ştie foarte bine CE FACE şi DE CE), totuşi, îl postez aici pentru că oferă informaţii foarte interesante, de la Surse pe care nici pe
blogurile de media alternativă nu le-am sesizat până acum...
Fără
alte comentarii, vă las ca să studiaţi această „informaţie fundamentală”
oferită de către acesta : Materialul –
Documentul – „Manifestul SYRIZA”, care, într-adevăr, limpezeşte multe dintre
direcţiile de acţiune de până acum
ale conducerii greceşti de la Syriza şi, mai ales, ale celor din viitorul apropiat, chiar foarte apropiat... şi lăsând comentariile pentru următoarea PoVeste de seară :
Ce se petrece acum este doar un episod al unui scenariu de mult timp
anunţat, precis şi bine documentat.
Desigur, ca orice scenariu, avea înglobate
diferite variante de evoluţie, are şi de acum înainte, dar baza scenariului rămâne aceeaşi în măsura în care autorii sunt
guvernanţii de acum ai Greciei, democratic aleşi de un entuziasm popular
incontestabil pentru programul rezultat din ideologia extremei-stângi populiste
şi naţionaliste, reprezentată de Coaliţia SYRIZA.
Mesajul, în clar, fusese trimis din campania
electorală numai că europenii, chiar dacă l-au auzit foarte bine, au considerat
că, extrem de rapid, problemele financiare extreme cu care se confrunta deja
Grecia vor face ca noii guvernanţi, odată ajunşi în poziţia de a trebui să
rezolve chestiuni de stat, să uite rapid
promisiunile şi angajamentele lor revoluţionare pentru a se adapta, totuşi,
realităţii.
Raţionament care n-a fost expresia unui
cinism politic deosebit, ci al unei foarte sincere convingeri că, asemeni
colegilor lor din celelalte State Membre UE, prima grijă a guvernanţilor greci
avea să fie atingerea unor obiective din
seria standard a „Visului European”
: condiţii
de relansare a activităţii economice, reforma sectoarelor-povară din
administraţia publică, protecţie socială reală prin maximizarea surselor de
venituri ale statului, etc.
Ceea ce nu ştiau (sau uitaseră de cel puţin o generaţie) este că, în cazul mişcărilor
extremiste de pe eşichierul european, la fel de bine fiind ele de stânga sau
dreapta, actul de guvernare este infinit mai strâns legat de platforma politică
decât media cutumei europeane.
Sigur că toate guvernele, fără excepţie,
sunt „guverne politice” (chiar şi cele „tehnocratice” sunt rezultatul unei
decizii şi asumări politice ca răspuns la o criză). Numai că, de data aceasta,
în Grecia (ceea ce promite şi Frontul
Naţional în Franţa dacă va putea forma vreodată guvernul, fapt deloc
imposibil), este că la putere ajung activiştii militanţi de partid.
Nu luaţi foarte în uşor aceşti termeni, nu
trimiteţi analiza în deriziune. Atunci veţi cădea în aceeaşi capcană ca cei de
la Bruxelles şi din cancelariile europene care au încercat să negocieze cu
echipa Syriza aşa cum o făceau în mod obişnuit cu reprezentanţii oricărui
guvern din jocul european, cu atât mai mult din cercul elitist al zonei euro.
Greşeală fatală de percepţie, înţelegere şi
abordare. Discutau cu militanţii de partid care certamente au venit la masa
tratativelor cu oferte şi contra-oferte economice.
Dar nu acestea erau cele esenţiale, deoarece
soluţiile pe care urmau să le accepte nu
aveau doar o valoare economică. Ele trebuiau să aibă şi una simbolică,
trebuiau să răspundă unei pre-poziţionări ideologice de o inflexibilitate totală.
Pentru echipa de militanţi de partid -
negociatori a Greciei, realitatea
(deci şi orice soluţie economică propusă de naivii europeni) avea fie să se
adapteze cadrului ideologic, fie urma să fie declarată inacceptabilă deoarece
non-conformă cu angajamentele făcute de partid în faţa naţiunii pe care se
angajase s-o ducă pe noi culmi de prosperitate şi dezvoltare.
Dacă am ajuns aici cu discuţia, trebuie să
vă spun că în mediile de extremă-stângă
din Europa circulă de mai mult timp un
document intitulat „Manifestul
original în 40 de puncte al Partidului Syriza”, dat publicităţii cu
mare entuziasm de colegii din Partidul
Comunist Italian.
Document cu adevărat excepţional de
interesant dacă îl puneţi în legătură cu mişcările strategice altfel de neînţeles
făcute de Tsipras şi colegii săi în timpul negocierilor cu foştii lor colegi
europeni.
Dar, în acelaşi timp, anunţând cu aceeaşi precizie şi posibile mişcări viitoare.
Dacă cineva s-ar fi obosit să citească acest
document, ar fi înţeles că drumul era
deja jalonat cu mişcări ce au părut senzaţionale doar analiştilor superficiali.
Priviţi, spre exemplu, punctul 27 unde se anunţă referendumul şi punctul 40, unde se statutează asupra marii
mişcări ce va să vină...
Syriza : Manifestul original
1. Auditarea
datoriei publice şi renegocierea
dobânzilor la datorie şi suspendarea
plăţilor până în momentul revitalizării economiei şi apariţia creşterii
economice şi a pieţei muncii.
2. Cerere adresată UE de a schimba rolul Băncii Central Europene
astfel încât să finanţeze Statele şi programele de investiţii publice.
3. Creşterea
taxei pe venit cu 75% în cazul veniturilor care depăşesc plafonul de
500.000 Euro.
4. Schimbarea legilor electorale în favoarea
unui sistem proporţional.
5. Creşterea
taxelor pe companiile mari până la media europeană.
6. Adoptarea unei taxe pe tranzacţiile financiare precum şi unei taxe speciale pe produsele de lux.
7. Interzicerea
tranzacţionării derivativelor financiare speculative.
8. Abolirea
privilegiilor financiare acordate Bisericii şi industriei constructoare de nave.
9. Combaterea
„măsurilor secrete” ale băncilor
şi a
fugii capitalurilor peste graniţă.
10. Tăierea
drastică a cheltuielilor în domeniul
apărării.
11. Ridicarea
salariului minim la nivelul de dinaintea tăierilor de austeritate, adică la
nivelul de 750 de Euro lunar.
12. Folosirea
unor clădiri ale guvernului, băncilor şi Bisericii pentru adăpostirea
persoanelor fără locuinţă.
13. Deschiderea
unor săli de mese în şcolile publice pentru a se putea oferi copiilor masa de
dimineaţă şi prânzul.
14. Servicii
de sănătate gratuite pentru oamenii străzii, şomeri şi cei cu salarii mici.
15. Contribuţie cu până la 30% din valoarea ratelor în cazul familiilor sărace care nu pot
achita datoria.
16. Creşterea
alocaţiilor pentru şomeri. Creşterea protecţiei sociale pentru familiile
mono-parentale, bătrâni, handicapaţi sau pentru familiile fără niciun fel de
sursă de venit.
17. Reduceri fiscale la bunurile de primă necesitate.
18. Naţionalizarea
băncilor.
19. Naţionalizarea
companiilor de servicii publice din sectoarele strategice pentru creşterea
economică a ţării (căi ferate, aeroporturi, poştă, distribuţia apei).
20. Favorizarea
energiei regenerabile şi protecţia mediului.
21. Salarii
egale pentru bărbaţi şi femei.
22. Limitarea „angajărilor precare” şi
sprijin pentru contractele pe perioadă nedeterminată.
23. Extinderea sistemelor de protecţia muncii şi
salariilor în cazul muncitorilor cu normă redusă.
24. Reluarea contractelor colective de muncă.
25. Creşterea activităţii inspecţiei muncii
şi cerinţe noi în cazul companiilor care participă la licitaţii pentru
contracte publice.
26. Reforme constituţionale în scopul garantării
separării între Biserică şi Stat precum şi pentru protejarea dreptului la educaţie, sănătate şi mediu.
27. Referendum
asupra tratatelor şi altor acorduri pe care le avem cu Europa.
28. Abolirea
privilegiilor pentru deputaţii din Parlamentul Naţional. Înlăturarea
protecţiei juridice speciale în cazul miniştrilor, permisiune acordată curţilor de justiţie să acţioneze împotriva
membrilor guvernului.
29. Demilitarizarea
Gardei de Coastă şi a forţelor
speciale anti-demonstraţii. Interdicţie ca poliţiştii să poarte măşti
sau să folosească arme de foc împotriva manifestanţilor. Schimbare conţinutului cursurilor la
şcolile de poliţie pentru a insista asupra unor tematici precum imigraţia,
drogurile şi factorii sociali.
30. Garantarea
respectării drepturilor omului în centrele de detenţie pentru imigranţi.
31. Facilitarea
reîntregirii familiale pentru imigranţi.
32. De-penalizarea
consumului de droguri în favoarea unei bătălii împotriva traficului de droguri.
Creşterea fondurilor pentru centrele de
reabilitare pentru drogaţi.
33. Reglementarea
legală a „obiecţiei de conştiinţă”.
34. Mărirea
fondurilor pentru domeniul sănătăţii publice până la media nivelului
european (media europeană este de 6% din PIB, în Grecia este de 3%).
35. Eliminarea
tuturor plăţilor făcute de cetăţeni pentru ceea ce sunt servicii naţionale de sănătate.
36. Naţionalizarea
spitalelor private. Eliminarea sistemului de participare privată la
sistemul naţional de sănătate.
37. Retragerea
trupelor greceşti din Afganistan şi din Balcani.
Nu va mai exista niciun soldat grec
dincolo de frontinerele noastre naţionale.
38. Abolirea cooperării militare cu Israelul.
Sprijinirea creării unui Stat Palestinian
cu graniţele din 1967.
39. Negocierea
unui acord stabil cu Turcia.
40.
Închiderea tuturor bazelor străine din Grecia şi retragerea ţării din NATO.
(Sursa : „LINKS, International Journal
of Socialist Renewal” – accesaţi aici întregul document, cu liniile de acţiune propuse)
Implicaţiile
unui GREXIT sunt enorme şi pot avea reverberaţii dramatice pe
plan economic pentru poporul grec. Absolut evident, se va destabiliza o piaţă
şi vor fi lovite nemilos întregi categorii sociale.
Dacă grecii vor decide că aşa este cel mai
bine, dacă vor spune că suferinţa este acceptabilă pentru victoria
unei idei revoluţionare, aceasta va fi alegere lor suverană şi va
trebui respectată ca atare.
Problema uriaşă subsecventă este, odată cu ieşirea Greciei din UE şi din NATO, că
apare spectrul imediat al unei destabilizări profunde şi de durată a flancului
de sud-est al Alianţei. Se distruge, totdată, şi un echilibru subtil în
zonă, cel care se ajunsese cu atâta greutate între Grecia şi Turcia, între o putere creştină şi una islamică, întreg
flancul de sud-est al Alianţei urmând să fie apărat în asemenea situaţie doar
de forţa Turciei...
Se poate, însă, ca rezultatul referentumului
să nu fie cel pe care şi-l doreşte Tsipras şi atunci să vedem ce s-ar întâmpla
în continuare: schimbarea poziţiei de negociere a Greciei - care, de
astă-seară, este în faliment prin imposibilitatea plăţii datoriei – vor fi
declanşate alegeri anticipate ? Nimeni nu ştie încă, aşa că să aşteptăm.
Aşteaptă şi grecii în condiţiile în care, ieri, pentru prima oară de la aderarea ţării la UE, un document oficial a fost semnat de Eurogrup „cu acordul tuturor celor prezenţi”, listă pe care nu figura Grecia – ca prim semnal al recunoşterii unui GREXIT real care poate zgudui, prin contagiune şi extensie, ceva din fundamentele construcţiei europene.
Mai ales că există semnale, deocamdată
discrete – pe reţeaua internaţionalei
partidelor naţionaliste – că platforme ofensive gen Syriza urmează să
apară în următoarele competiţii electorale, un semnal de acest gen
venind pare-se şi din România, referirea
fiind la o „alianţă istorică" între partide naţionaliste.
Deocadată, însă, sunt doar supoziţii, dar venind exact pe canalele prin care,
înspre corespondenţii de presă din Bruxelles parveneau, cu mult timp înainte,
documentele programatice Syriza.
Atenţie însă, jocurile, chiar dacă impresionează acum prin dezvoltările spectaculos-dramatice, sunt departe de a fi încheiate.
Poate, spun unii (în alt material vă voi
prezenta argumentele lor), ce este acum în Grecia nu e decât începutul
unui proces istoric logic, de renaştere
a proletariatului din ruina edificiului post-imperialist european şi mondial.
Vă sună cumva cunoscute aceste vorbe ?
Dacă da, atunci aveţi la ce să meditaţi foarte serios.
SURSA
: http://adevarul.ro/
Excelent programul ! Nu sunt un ultranationalist si nu sunt de acord cu partidele, as adera mai degraba la miscarea Meritocrata - un sistem fara partide politice care sa faca trecerea lina la o societate cu adevarat democrata pe baza legilor spirituale si fara bani. In ultima vreme orice nucleu nationalist ce a aparut in vreo tara a fost categorisit ca ,,extremist". La acest nivel de constiinta si cu acesti sacali ai cabalei din structurile politice nu poti creea o societate globala. Acest concept a fost folosit in mod pervers de aceasta clica elitista pentru a putea instaura subversiv sub perdeaua unor ideologii sociale, economice si politice un guvern global dictatorial. De altfel se vede in ultima vreme aceasta tendinta pe care elita o expune chiar la vedere cu tupeu. Deci miscarea Greciei este un raspuns la politicile socio-economice din ultimele 2 decenii.
RăspundețiȘtergereIn aceeasi situatie ne aflam si noi. Romania, in cele doua RM cu despagubirile catre rusi si distrugerile suferite a avut o pierdere de cca. 500 miliarde dolari, iar in cei 25 de ani de democratie prin distrugerea premeditata a industriei si furtul corporatiilor este de 1600 de miliarde. Atunci sa nu ne miram de aceste miscari nationaliste...Va urma si la noi...dar mai la urma fata de alte natiuni caci mamaliga nu explodeaza asa repede...
Numai bine !!
A PUNCTAT BINE MARIUS SI EU CONSIDER CA ACESTE MISCARI SUNT CA URMARE A POLITICII DICTATORIALE DIN ULTIMII 20 DE ANI ! ACEST LUCRU SE VEDE CLAR SI IN ROMANIA SI DEJA SI ROMANII PAR HOTARITI SA SCHIMBE DEJA ....O SA SE VADA LA ALEGERI...TREBUIE ATINS UN INALT NIVEL DE CONSTIINTA PENTRU O SOCIETATE GLOBALA IN CARE PAMANTUL ESTE AL TUTUROR OAMENILOR SI BOGATIILE LA FEL !?
RăspundețiȘtergere